Rapport – januar 2020

Publisert 16. januar 2020

Fra og med denne måneden vil jeg rapportere månedlig om hvordan det går med prosjektet for å bygge opp en passiv inntekt basert på nettsider. Jeg håper det kan være både til motivasjon (eller advarsel) for andre, og nyttig for meg selv for å både sjekke status og planlegge fremover.

Status

Da jeg planla Prosjekt Passiv Inntekt tilbake i september, hadde jeg som mål å få ut to nye sider. Dette må jeg jo si med en gang at jeg ikke har klart, og jeg har definitivt ikke klart å skrive de 30 nye artiklene jeg planla. Jeg har fått startet opp med en av de nye sidene, men har er nok langt fra 30 nye artikler.

Hverdagen blir alltid litt mer travel, og motivasjonen blir alltid litt lavere enn man hadde tenkt. Jeg synes allikevel det er nyttig å få startet, selv om statistikken nedenfor tilsier at det er forholdsvis lite trafikk for tiden på sidene mine. Jeg fikk min første lead gjennom Spareplan.no denne måneden, hvor jeg per nå reklamerer for Nordnet. Jeg kommer ikke til å fokusere mye på nye annonsører før jeg får besøkstallene opp mot 500-1000 brukere i måneden på sidene.

Oppdatering: Jeg trodde at det å vente to uker ville gjøre statistikken for forrige måned forholdsvis korrekt, men det viste seg at leaden som kom gjennom Spareplan.no forsvant igjen. Forhåpentligvis vil ikke dette bli standarden fremover, at jeg mister salg og leads i ettertid.

Status januar 2020 – trafikk og inntekt fra desember 2019

SideSidevisningerØkterBrukereInntekterInnholds- siderIndekserte siderSERP KlikkSERP VisningerSERP CTRSERP Posisjon
Spareplan.no21241106821kr 0.006668387147002.60%30.5
Aksjesparer.no1664119kr 0.002
Blogginntekt.no2076936kr 0.005110270.00%32.7
BilligStorbyferie.no1298372kr 7.38193128293000.10%39.2
Totalt247912991095kr 7.3890110415440270.90%34.1

Spille med åpne kort

Det som du kanskje først vil legge merke til, er at jeg spiller med helt åpne kort og viser frem hvilke sider jeg har. Jeg har tro på radikal åpenhet, og mener alt for mye informasjon er utilgjengelig og hemmelig uten at det trenger å være det. Dette kan selvsagt slå tilbake på meg, men jeg husker at da jeg selv prøvde å lære meg affiliate marketing, søkemotoroptimalisering etc så var det svært nyttig å kunne studere sidene til de bloggerne jeg fulgte. Det gav en helt annen innsikt i hvordan sidene fungerte, så ut og ble utviklet.

Det gjør også at jeg kan på en helt transparent måte kan fortelle fra måned til måned hvilke endringer jeg gjør, og kan vise dette. Poenget med sidene mine er at det skal være kvalitetssider som gir brukeren merverdi, og ingen av de skal være noe jeg skal være flau av å vise frem. Jeg skal stå for innholdet.

Gjennomgang av sidene

BilligStorbyferie.no er siden jeg har hatt i lang tid, og som har ligget forholdsvis brakk de siste fem årene, bortsett fra noen nye byer i fjor høst. Denne hadde tidligere stabilt over 1000 brukere innom i måneden, og gav med noen tusen kroner i året i inntekter. Jeg annonserer for Hotels.com, Expedia og Momondo.

Jeg håper å kunne få fresha opp denne siden fremover, med mer detaljerte guider for storbyer, og har laget et nytt design som gir mulighet for å legge til detaljerte kart og skrive mer grundige reiseguider. I tillegg har jeg planlagt å legge til noen spesialsider om direkteruter til og fra de største norske flyplassene.

Spareplan.no er en side jeg startet for snart to år siden, og har blitt min blogg om sparing og økonomisk uavhengighet. Så langt har jeg også blogget mye om aksjer og aksjesparing, men kommer fra nå av til å flytte dette i større grad over til den nye siden aksjesparer.no, som jeg publiserte i slutten av forrige år. Den siste økonomi-siden er denne, altså blogginntekt.no. De to siste sidene har så langt ingen annonser, og svært lite trafikk.

Planen videre

Det å skrive om sparing, økonomisk uavhengighet og aksjer er noe jeg brenner veldig for nå, og som jeg er fullt motivert for. Derfor er jeg ikke bekymra for at jeg klarer 2-3 artikler på hver av de tre sidene i løpet av den nesten måneden.

Det som er tyngre er å skrive innhold som må researches i langt større grad, slik som reiseguidene. Om jeg klarer å lage seks nye artikler om reise frem til neste oppdatering skal jeg være veldig godt fornøyd. Gjerne 2-3 nye storbyer, og så kanskje 2-3 artikler for et nytt domene. Her har jeg to domener som jeg håper å få ut i løpet av året, begge som omhandler reise.

Jeg har også fire andre domener som handler om netthandel, som jeg håper å kunne utvikle og lansere i løpet av året. Disse er mer produktfokuserte, og vil ikke trenge like mye påfyll av nytt innhold som bloggene.

Noe jeg er nødt til å gjøre, er å skrive om annonseblokkene på BilligStorbyferie-siden. Expedia og Hotels.com har flyttet fra awin over til commission junction, og jeg har ikke oppdatert lenkene. Derfor vil trolig eventuelle salg gå tapt så lenge jeg ikke oppdaterer det.

Som et litt mer langsiktig mål, så håper jeg å få billig storbyferie lenger opp i søkemotor-resultatet. Nå kommer det rundt 30 stykker hver måned fra google (i følge Google Search Console), som ikke er noe å rope høyt av. Derfor skal jeg se om jeg kan revidere alle by-guidene som ligger der nå, gjøre de større, og forbedre klikkraten. Den er nå på 0.10%, som er usannsynlig lavt. Det å lage gode titler kan være aktuelt å researche videre, og lage en egen artikkel om, kanskje kombinert med andre SERP-egenskaper.

Det var første oppdatering, og jeg håper dette kan være av interesse for andre bloggere eller andre som ønsker å søke lykken innen markedsføring på nett og søkemotoroptimalisering.

Har du innspill på hva jeg bør ta med i disse oppdateringene, tar jeg gjerne i mot det. Det vil nok ta en stund før formatet får satt seg skikkelig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*

(Vises ikke, kun for gravatar) *