Passiv lenkebygging

Publisert 13. februar 2020

Mange snakker om passiv inntekt når de snakker om affiliatemarkedsføring. Jeg har lyst til å innføre et nytt begrep – passiv lenkebygging – og anbefaler alle å benytte denne typen lenkebygging.

Hva legger jeg i passiv lenkebygging? Jo, at man ikke trenger å aktivt gå ut for å få lenker inn til sitt nettsted, men at de kommer av seg selv. Hvordan gjør du dette? Lag det aller beste innholdet innen din nisje.

Lenker inn er vitalt for søkemotoroptimalisering

Det er ingen tvil om at lenker er en vital del av det å bygge opp ett nettsted som skal få mye trafikk. Det å få gode lenker inn til din nettside og dine artikler viser Google at din side settes pris på og brukes. Det gjør igjen at du kommer høyere opp på rangeringen på søkeordene du ønsker å være synlig på, og det igjen gjør at du får mer trafikk.

Det er forskjellige måter å bygge lenker inn til sitt eget nettsted, og i gamle dager var det å kommentere på blogger, få siden listet i directories og prøve å få gjesteartikler en viktig del av å bygge opp en profitabel side. En del av disse fungerer fortsatt, slik som å være gjesteblogger, mens andre ikke lenger er aktuelle.

For ti-femten år siden var DMOZ, Open Directory Project, en slags nirvana for lenkebygging. Du ble fortalt at det kunne ta flere år å bli godkjent, men når du først ble godkjent raste du oppover på Google. Yahoo! Directory hadde en lignende status. Begge disse er stengt i dag.

I dag har jeg et helt annet syn på lenkebygging, og er ikke interessert i å bruke tid på å lage lenker inn til nettstedene mine. I stedet bruker jeg all tiden på å forsøke å lage det beste innholdet jeg kan, helst det aller beste som finnes innen den nisjen jeg opererer.

Content is king

Vi er på den moderne weben, hvor content is king. Forhåpentligvis blir det slik at content is king i uoverskuelig fremtid. Jeg mener den beste måten å bygge en god side i dag er å finne en nisje man er oppriktig interessert i, og så lage det beste innholdet man kan.

Er du interessert i hundeoppdrett, gå til google og gjør søk på hundeoppdrett. Se på de ti-tjue første nettstedene på noen av de mest aktuelle nøkkelordene, og merk deg hva disse inneholder. Men legg spesielt merke til hva du synes er dårlig med disse artiklene eller sidene. Kanskje mangler det en god oversikt over hunderaser, hvilke teknikker som finnes eller hvilket lovverk som gjelder?

Bruk denne kunnskapen, og lag din egen side som er bedre enn noen av de andre sidene. Bruk mye tid, og lag innholdet «perfekt». Lag den siden du skulle ønske du hadde funnet om du skulle startet med dette.

I utgangspunktet skriver du uten å tenke på hvilke nøkkelord som er viktige eller hvordan overskriftene dine er organisert. Når du er fornøyd, kan du foreta en søkeord-analyse, og justere litt på setningene for å være bedre tilpasset de søkeordene som folk faktisk bruker. Men ikke på bekostning av kvaliteten på innholdet.

La lenkene komme til deg

Når du har lagt ut en slik ny side, legger du ikke til noen annonser i utgangspunktet. Det er nok en fordel at du vet at det finnes noe du kan annonsere for, hvis målet er å tjene penger på dette, men det er ikke noe du trenger å bry deg om så lenge trafikken er lav.

Du går deretter til forum, facebook-grupper og blogger innen temaet, og spør om tilbakemeldinger på det innholdet du har laget. Er det så bra som du tror, vil du trolig automatisk få lenker inn til siden din, fra blogger, twitter og kanskje til og med nettsidene som du tidligere evaluerte. Og er det ikke så bra som du trodde, vil du kunne få tilbakemeldinger om hva du bør forbedre.

Med de første lenkene på plass, vil siden begynne å komme seg oppover søkemotor-resultatlisten, og folk finner den av seg selv. Har du det beste innholdet, vil du se at lenkene kommer automatisk. Da har du ballen rullende med passiv lenkebygging.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*

(Vises ikke, kun for gravatar) *